About Me

My photo
This is my PERSONAL BLOG. Co-founder of RossuStudios-JM0643374-X. A unique brand of photography which specific on wedding, event, sport & landscape photography. I'm very passionate photographer and ambitious. From a designer of animation software to a full-time photographer. Anything you want ask about my photography just dial my number or if you shy you can send by email :-) Thanks for visiting my blog and please come back often.

Saturday, May 3, 2008

TANJUNG PIAI, PONTIAN. The End Of The Mainland Asia.

Seperti hari Ahad yang biasa, aku, Syamsul dan Din pergi ke Warung Nan di Pekan Nanas untuk bersarapan pagi. Menu macam biasa, mee goreng dengan teh tarik. Sambil-sambil makan tu, subjek utama mengutuk Din dengan awek dia. Biasalah, bujang tua baru nak belajar bercinta J mesti ada je jadi bahan kutukkan.

Tapi dia tetap control macho, sporting konon… tapi dalam hati, maunya sebakul sumpah seranah aku dengan Syamsul. Hehe…sory bro, lu memang kawan yang best! Dah penat mengutuk si Din tu, Syamsul Tanya. “Nak buat apa hari ni?” hari tu memang masing2 takde apa2 plan. So, dia ajak pergi Tanjung Piai kat Pontian. Bunyi macam best je kan. Yelah, sepanjang umur aku yang aku banyak abiskan kat pontian tu, tak pernah plak aku jejakkan kaki ni kat sana. Nak ikutkan takdelah jauh mana Tanjung Piai tu dengan umah kitaorang tapi , entahlah…

So, plan untuk hari tu…Tanjuang Piai, here we come….


Ikut plan, kitaorang pergi sana pukul 2 ptg. Tapi biasalah, janji melayu [walaupun aku ni orang jawa] pukul 3 baru nak gerak pergi sana. Jadinya sampai Tanung Piai pun agak lewat jugak, dekat kul 4 baru sampai. Sampai sana tempat pertama kitaorang singgah, Tanjung Piai Resort.
Panorama lautnya memang best gila! Macam kat pantai Penggerang, Kota Tinggi. Dari sini aku boleh nampak Pelabuhan Tanjung Pelepas {PTP}, Tanjung Bin. Banyak kapal besar macam kapal kontena, kapang tangki beratur untuk tunggu masuk ke pelabuhan. Fantastic view, I’m proud of it.





Lebih kurang pukul 5.30 ptg, aku, Syamsul dan Din pergi ke Taman Negara Tanjung Piai plak. Konon2 macam pecinta alamlah, tapi buang sampah pun merata jugak. Wahaha.... tapi aku memang suka xtvt outdoor ni, best siot...! diaorang tak tahulah aku, takut agas agaknya J hehe...sory kekawan.

Kawasannya cantik, hutannya mengagumkan! Tapi sayang sangat2, sampah merata, bersepah! Malu jugak aku bila nampak tempat yang terkenal dengan jolokkan “Penghujung Tanah Besar Benua Asia” seolah-olah tak terurus, macam takde sapa yang jaga tempat tu. Nak masuk kena tiket, RM5 seorang. At least, jagalah kebersihan tempat tu.













Apapun aku bangga sebab “Penghujung Tanah Besar Asia” berada di Tanjung Piai, Pontian. Puas jugak aku dengan kekawan berjalan petang tu, penatnya! Tapi berbaloi rasanya dapat jejakkan kaki kat sana, takdelah dengar cerita dari orang je. Masa nak gerak balik tu, aku, Syamsul dan Din beli sijil yang membuktikan yang kam semua telah berjaya menjejakkan kai ke Penghujung Tanah Besar Benua Asia.

No comments: