About Me

My photo
This is my PERSONAL BLOG. Co-founder of RossuStudios-JM0643374-X. A unique brand of photography which specific on wedding, event, sport & landscape photography. I'm very passionate photographer and ambitious. From a designer of animation software to a full-time photographer. Anything you want ask about my photography just dial my number or if you shy you can send by email :-) Thanks for visiting my blog and please come back often.

Tuesday, August 24, 2010

Slow Shutter Technic

Teknik Shutter Perlahan atau Slow Shutter sangat popular dikalangan ahli fotografi di serata dunia. Teknik ini biasanya digunakan untuk merakam gambar-gambar air terjun, ombak di pantai, benda-benda yang bergerak atau berputar atau juga semasa merakam aksi sukan seperti lumba kereta. Bergantung kepada kreativiti dan kepakaran seseorang jurufoto itu untuk mendapatkan hasil gambar terbaik dari teknik ini.

Teknik ini sangat mudah untuk dipraktikkan akan tetapi tidak pada semua keadaan, sebagai contoh, ianya mudah dipraktikkan pada waktu malam tanpa menggunakan filter lensa. Akan tetapi jika ingin dilakukan pada waktu siang penggunaan filter khas adalah diperlukan. Jika tidak gambar akan kelihatan "over exposure" atau menjadi putih. Filter yang dimaksudkan seperti filter ND400.

Contoh filter ini dari jenama Hoya ND400

Filter seperti ini mempunyai permukaan kaca yang sangat gelap untuk menghalang kemasukkan cahaya yang banyak kedalam sensor kamera dan akan memperlahankan penutupan shutter. Dengan menggunakan filter jenis ini barulah teknik slow shutter dapat dipraktikkan pada siang hari.

Akan tetapi jika teknik tersebut dilakukan pada malam hari atau pada suasana yang gelap, ia dapat dipraktikkan tanpa menggunakan filter khas. Hanya setting pada kamera, cari lokasi dan komposisi yang sesuai dan mula memetik shutter. Cahaya neon pada waktu malam juga akan menjadi cantik hasil dari teknik slow shutter.
Photobucket
Setting yang digunakan untuk merakam gambar diatas adalah :
Shutter speed : 8.0 saat
Program : Manual
Aperture value : f28
ISO speed rating : 100

Time : early morning [ 6.30am ]


Photobucket
Exposure Program : Manual
Shutter speed : 15 saat
Aperture value : f32
ISO speed rating : 100

Time : early morning [ 6.30am ]


All contents and photos are under ©2009 copyright RosliFoto.Founder of FotoRepublic™

No comments: